Förlossningsberättelse



Hejsan!


Jag tänkte lägga ut min förlossningsberättelse, äntligen. Man har ju haft viktigare saker för sig en tid *skratt* eller snarare glömt att lägga upp den på nätet. Kan ha blivit många stav och slarvfel men det bjuder jag på :-)


Jag lägger upp "förlossningsjournalen" först (tar bort svammelord som bara läkarna förstår dvs. sådant som bara har betydelse för dem och skriver lite personligt längre ner.


2009-03-04


05:51 Inskrivning: Inlägges på förl avd. 24-årig 1-gravid


Kontaktorsak: Inkommer p.g.a värkar i graviditetsvecka 41+3


Anames: nuvarande graviditet u a.


Status: Allmän status ua.

Yttre palpation: Huvudläge, fixerad i bäckeningången.

(07.15) Cervix utplånad, modermunnen öppen 5 cm.

CTG intagningstest: Normal.

120 slag per minut fosterljud normala.


Barnmorske anteckningar


06.15: Inkommer med sdr som började igår kväll , kommer nu med 5 min intervall. Kopplar en CTG

  

Förlossningsförlopp


07.25 Smärlindring, får bad


08.10 Har inga särskilda önskemål om smärtlindring.


10.07 Yttre CTG-reg inledd.


10.30 Smärtlindring Får Lustgas/syrgas.


10.44 CTG-reg avslutad


11.17 Amniotomi: Klart fostervatten avgår, indikation korta sammandragningar med dåligt tryck i. skalpelektrod.


12.50 Skalpelektrod CTG -reg inledd.


13.00 Kontraktion: Patienten tycker att det trycker på. VU öppen 8 cm. Andas på i lustgasen.


13.30 CTG-reg avslutad.


13.39 Yttre CTG-reg inledd.


15.11 Infusion Syntocinon 5E/500 50 ml/h kopplas. Pga dåligt tryck i värkarna och långsamt förlopp.


15.50 Kontraktion: Krystvärkar


16.07 Infusion Syntocinonavslutas

          CTG-reg avslutas.


FÖDELSE: Kön: pojke APG 9; 1o, 10 Läggs hud mot hud hos mor.

Tappas strax före partus (de sätter kateter på mig strax innan "slutspurten så blåsan inte ska vara full)..


Varm handuk och perinealskydd används vid framfödandet. Gossen kommer i djup tvärställning med ena handen samtidigt samtidigt som huvudet kommer.


Blödning: Placenta (moderkakan) avgår spontant. Liten bristning i vagina Sut med i Sut (sys med 1 stygn). Blödning 100 ml. Uterus väl kont.


16.47 OMV. Epikris Normalförlöst med första barnet, RH pos. Liten bristning i vag sut med 1 stygn

Barnet har sugit med rätt tag. Beckat (bajsat).


19.04 Efterskötning: Mamma Total blödning 300 ml (100+200) Har kissat


Barn Sugit med rätt sugteknik. Fått amningsinfo. Har ej kissat. Mekonium har avgått Temp 37.2


(Sedan står mest samma saker upprepade)vi skrivs ut 23.55 och  vi bor på patienthotellet över natten innan vi åker hem.


Mina egna reflektioner!


För det första så känns det som att min förlossning blev precis så jag önskat, som jag hoppats och tänkt! Kunde inte fått det bättre. Hade två underbara barnmorskor (en student) som var med under hela förlossningen efter min inskrivning J


Mamma skjutsade in oss efter lite övertalande då jag tjurade på och tänkte stanna hemma ett tag till, jag sprang mellan duschen hemma och sängen (skönt med duschen för värkarna men försökte även vila i sängen mellan värkar) jag fattade runt 23.00 på kvällen att det var något åpå G (då gick slemproppen) hade haft mina aningar sedan 19.00 men inte riktigt säkerännu. Mamma sa att det är ju bara att åka hem om det inte är dags riktigt ännu, på G är det ju alla gånger. Så blev det och jag trodde ju vi skulle få bege oss hem, registreringsapparaten krånglade osv... det absolut värsta under hela förlossningen var de två tillfällen de tvingade mig (vid koll när vi kom och en gång till under fölossningen) att ligga still för att få en registrering av verkarna  , när de spänner fast en massa band över en. HUA.


Men hem kom vi ju inte, var ju öppen 5 cm när vi kom in, paff blev jag (man har ju ingen aning om hur allt ska kännas ju).


Jag fick skutta i sittbadkaret när vi kom in då vattnet inte hade gått och jag ville ju testa det, satt där till de körde upp mig *skratt* kanonbra när det kom värkar för då kunde jag flyta med benen och spjärnade inte emot. Älsklingen servade med sockerdricka m.m helt underbar.


Efter badet tvingade de mig att testa lustgasen som jag var så skeptisk mot men den var kanonbra! Älsklingen skötte den åt mig under hela fäörlossningen, jag stod med gåbord framför mig och sängen bakom så jag kunde ramla ihop bakåt när värken blev för kraftig eller jag för full J sedan var det bara att ställa sig upp igen, Älskling hade full koll när det var dags att trycka på mig masken och ta bort den, vilket inte jag hade ;-) Han kom på efter förlossningen att han var fruktansvärt kissnödig (han hade hjälpt mig på to osv men aldrig kissat själ då värkarna ju blev värre och värre och tätare och då behövde jag ju masken oftare J men ätit och druckit hade han.


Det var jobbigt (och ja det kändes såklart, kroppen jobbar ju för fullt) men det var snarare enormt kraftfullt och jobbigt, en tuff dag på jobbet J) Det var otroligt kul med journalen att läsa då mitt tidsperspektiv inte precis stämde med journalen J


Jag trodde jag hållit på i flera dagar sa jag tydligen någon gång.

Micke frågade mig när jag hade som ondast, att det här gör du väll inte om? Joodå, sa jag följt av en massa aj *skratt* och ja absolut att jag gör om det utan att tveka!


Jag trodde att slutkrystningen tog minst 2,5 timme (då var jag inte full på lustgas utan utan sådan), det tog inte ens 20 minuter... jag tyckte de tjatade så fruktansvärt om att snart är den  ute osv, jag trodde de lurade mig för att jag skulle orka men om man tror att 17 minuter är 2,5 timme så är det inte konstigt. Men när jag hörde på Micke att det började hända något, att han såg och började "heja på mig också" förstod jag att det var sant! Sedan fick jag känna på huvudet och håret när han nästan var ute och då visste jag att snart, så läckert var det att känna på plutten J


Personalen var underbar då de jobbade, de hade massor av knep för att få mig att ta i på slutkrystningen, jag fick dra i handdukar och ha fötterna på deras höfter osv.


Micke var HELT underbar, så skönt att höra hans lugna röst och att han guidade mig genom öppningsskedet med andning och lustgas och även puschade under slutkrystning, även om personalen var där och var mer aktiva då. Vi gjorde det verkligen tillsammans!


Jag var tydligen väldigt snäll och lydig under hela förlossningen J

Dessutom trodde jag att jag dog en gång under öppningsskedet... jag var full på lustgas och då pep en maskin (sådär som på TV när någon dör på sjukhusen när allt stannar och larmet går) och då tänkte jag att jag hoppas att Micke förstår att jag mår väldigt gott nu då jag dör och inte alls far illa eller mår dåligt, att han inte skulle vara ledsen ungefär för det var inte jag *skratt* men tji fick jag för då kom nästa värk och jag vaknade till, det var inte slut på jobbet då inte :-)


Man vet aldrig hur nästa förlossning blir men jag har en bra förlossning i bagaget och kommer inte vara orolig (vilket jag inte var inför denna heller).


Moderkakan slank ut lätt och att sy pyttelite var inte alls hemskt, kändes inte. Jag älskar varma handdukar med J



Helt underbar känsla att få upp honom på bröstet!


Dagarna efter var väldigt omvälvande men de går ju över, Helt underbart att vara förälder! Skulle inte byta ut mot något annat!


Jag älskar min härliga familj!

Min älskade make

Vår älskade son

Våra kära husdjur

De nära och kära

Vi har ett underbart liv i enkelhet men med de viktigaste och härligaste som finns!


Kärlek och Omtanke!



Kommentarer
Postat av: jossan

va fint skrivet:) jag skrattar verkligen gott måste jag säga när du beskriver dina tankar då du tror du är på väg mot andra sidan,haha..du är så rolig!:D

2009-05-01 @ 15:34:48
URL: http://fruliden.blogg.se/
Postat av: Frida Lidén

Tackar Jossan ;-)Ja det är spännande med lustgasen kan jag lova, ett ganska bra berusingsmedel utan baksmälla eller andra bieffekter skratt men den luras ju lite för jag lever ju i allra högsta grad :-D

2009-05-02 @ 07:19:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0